Internet stał się nieodłącznym elementem naszego życia. Możemy spędzać w nim mnóstwo czasu marnując go na bezmyślne przeglądanie stron i serwisów społecznościowych. Możemy też wykorzystać internet jako skuteczne narzędzie do budowania takiego obrazu siebie, który będzie promował nas i nasze umiejętności wśród właściwych i pożądanych przez nas odbiorców. Zatem wykorzystajmy go do promocji swojej marki i zbudujmy własne „plemię”.
Czy zastanawiałaś/łeś się nad tym, kim jesteś w przestrzeni wirtualnej zwanej internetem? Jak widzą cię ludzie, którzy oglądają twój profil na Facebooku, czy też Twitterze? Co o tobie sądzą?
Jeszcze kilkanaście lat temu internet służył głównie do poszukiwania informacji i niewiele osób było świadomych tego, że można wykorzystać go do budowania swojej marki osobistej lub marki eksperta oraz do kreowania wizerunku. Przecież skoro ja szukam informacji na jakiś temat, to inni też będą czegoś poszukiwali i być może okaże się, że ja jestem rozwiązaniem ich problemów. Pisanie specjalistycznych książek czy też wykłady na zawodowych konferencjach w tych czasach mogą już nie wystarczyć. Trzeba je wesprzeć informacjami na swój temat dozowanymi umiejętnie we właściwych portalach, grupach dyskusyjnych, czy mediach społecznościowych, a wtedy na pewno rozprzestrzenią się i dotrą do właściwych odbiorców.
Jeśli im nie powiesz, to skąd mają wiedzieć?
Twoja marka osobista, to wcale nie to, co ty sądzisz na swój temat. To opinia jaką na twój temat mają inni ludzie. Twoja rodzina, przyjaciele, znajomi z pracy znają cię doskonale i wiedzą na co cię stać, ale co z pozostałymi ludźmi? Przecież jeśli nie powiesz im kim jesteś, czym się zajmujesz i w czym jesteś dobry, sami się nie domyślą! Skorzystaj z okazji którą dają serwisy LinkedIn, czy też Golden Line i stwórz tam swój profil profesjonalisty. Facebook i Twitter, czy ostatnio również modny Snapchat, także sprzyjają promocji twojej marki. Jeśli nie chcesz tworzyć własnego fanpage, bo nie jesteś osobą publiczną, albo też nie aspirujesz do takiej roli społecznej wystarczy, że na prywatnym profilu od czasu do czasu dasz znać o tym, co cię interesuje lub sprowokujesz dyskusję na jakiś ciekawy, zawodowy temat. To będzie doskonała okazja do tego, aby małymi krokami budować swoją markę profesjonalisty.
Komunikacja to przede wszystkim interakcja!
Osoby publiczne, politycy, artyści to często ludzie mający na swój temat dość wysokie mniemanie. Uważają, że całkowicie wystarczy samo umieszczanie informacji na ich temat w przestrzeni wirtualnej, a lud niech się cieszy. Lud jednak nie jest już tylko szarą, przytakującą masą i chciałby czasami podyskutować lub o coś zapytać. Problem pojawia się zwykle w momencie, gdy ktoś z tego ludu ma inne zdanie, niż posiadacz danego fanpage. Taki dyskutant jest zwykle usuwany lub blokowany, bo po co tracić czas na tych, którzy się z nami nie zgadzają? Czy jednak to jest dobre posunięcie? Komunikacja to przecież rozmowa, dyskusja, czasem nawet kłótnia, a ignorowanie ludzi i lekceważenie ich zdania, nie przysporzy nikomu zwolenników.
Oczywiście nie mamy tu na myśli „hejterów". Oni krytykują dla samego krytykowania i żadne argumenty nie będą w stanie ich przekonać. Z takimi osobami nawet nie warto rozmawiać, najlepiej po prostu je zignorować i nie wdawać się w polemikę.
Twoja marka zyskuje większy blask w świetle „gwiazd”.
„Gwiazdy” czyli ludzie z silną pozycją zawodową, autorytety, silne marki to często osoby, których jeszcze nie miałeś okazji osobiście poznać. Warto natomiast, aby mimo to znaleźli się w gronie twoich wirtualnych znajomych na profilu społecznościowym, chociażby po to, abyś mógł uważnie śledzić co publikują. Dzięki temu będziesz na bieżąco z informacjami o tym, co dzieje się w twojej branży lub obszarze zainteresowania i co najważniejsze - jest szansa, że oni też zauważą twoją aktywność. Umieszczaj ciekawe artykuły, dziel się spostrzeżeniami i wartościowymi materiałami, komentuj także ich wpisy. Twoje autorytety zawodowe to przecież także ludzie, którzy czerpią inspiracje z otoczenia. Znajdź się w nim i ty! Udzielaj się na forach i w grupach dyskusyjnych, a zyskasz nowe kontakty i wiedzę, którą dzielą się inni. Staniesz się także bardziej rozpoznawalny i kojarzony z branżą w której pracujesz lub do której aspirujesz. Skorzystaj z internetowego networkingu, a być może wkrótce uda ci się poznać swoje „gwiazdy” osobiście i wówczas okaże się, że jesteś już jedną z nich. Powodzenia!