Kiedy już wiesz o sobie znacznie więcej i znasz swoje atuty, teraz
przyszedł czas na zrobienie audytu tego, jak postrzegają cię inni. To
ważny krok w planowaniu strategii własnej marki, ponieważ bez wiedzy na
temat opinii otoczenia, nasz plan nie będzie obiektywny.
Jeśli
dopiero zaczynasz budowanie swojej marki osobistej i wizerunku, sprawdź
jak odbiera cię twoje otoczenie. Co mówią o tobie przyjaciele i rodzina?
Jaką opinię na twój temat mają współpracownicy i klienci? Wpisz w
wyszukiwarkę Google swoje imię i nazwisko. Jakie wyniki otrzymałeś? Co
na ich podstawie mógłby powiedzieć o tobie na przykład rekruter, który
szuka odpowiedniego kandydata do pracy na prestiżowym stanowisku?
Sprawdź, czy zablokowałeś dostęp do swoich prywatnych profili w mediach
społecznościowych, tak aby osoby których nie znasz, nie miały możliwości
czytania i oglądania tego, co w nich umieszczasz. Twoja prywatność
powinna być przeznaczona tylko dla grona osób, które są twoimi zaufanymi
znajomymi.
Jeśli już jesteś osobą publiczną, tym bardziej
powinieneś wiedzieć, co się mówi i pisze na twój temat? I czy w ogóle
się mówi, bo brak wzmianek o twojej osobie, nie będzie w tym przypadku
wcale dobrą informacją.
Osobie publicznej powinno zależeć na tym,
aby o niej mówiono i pisano, ale w jej interesie leży przede wszystkim
to, aby informacje te były zgodne z jej strategią wizerunkową, a
komunikacja jej marki była spójna zarówno offline, jak i online. Nawet
jeśli pojawią się niekorzystne dla niej plotki, czy też wyciekną do
mediów fakty z życia prywatnego, które nie powinny być upubliczniane,
ważna jest szybka reakcja i zapanowanie nad sytuacją kryzysową. Nie
należy pozostawiać dziennikarzy samych sobie i pozwolić im na własne
wnioski i dywagacje na ten temat. Warto przygotować odpowiednie
oświadczenie, w którym wyjaśnimy sprawę tak, jak chcemy aby była przez
media i opinię publiczną widziana. To pozwoli uniknąć zbędnych
komentarzy i pokaże, że panujemy nad sytuacją.
Na tym etapie nie
wystarczy już tylko wyszukiwanie informacji na swój temat w wyszukiwarce
Google. Jako osoba publiczna powinieneś korzystać z bardziej
zaawansowanych możliwości monitoringu marki osobistej, które dają
narzędzia proponowane przez profesjonalne firmy, takie jak: Press
Service Monitoring Mediów, Brand24 czy SentiOne. Dzięki tym narzędziom
będziesz mógł śledzić opinie na swój temat zarówno w mediach
internetowych, na blogach, portalach, jak i w mediach społecznościowych.
Pamiętajmy,
że nasza marka osobista będzie rosła w siłę tylko wówczas, gdy dotrzemy
z komunikatem o sobie do odpowiedniego odbiorcy. Monitorując opinię na
swój temat w mediach i internecie, mamy możliwość poznać zdanie innych
ludzi na nasz temat i ich reakcje na to, co robimy. Dzięki monitoringowi
własnej marki (czyli w tym wypadku własnego imienia i nazwiska), możemy
też łatwiej sprecyzować grupę odbiorców, którzy będą zainteresowani
nami i naszą działalnością.