15 gaf popełnianych w mowie ciała, na które powinieneś uważać podczas ważnych rozmów i negocjacji.
04:28
Wszyscy
piszą poradniki, dlatego tym razem ja też postaram się krótko i poglądowo. Są
wakacje, więc może czas nie najlepszy na ważne rozmowy zawodowe i negocjacje.
Mam jednak kilka cennych wskazówek, które mogą przydać się w najbliższej
przyszłości. Pamiętajmy, że podczas rozmowy jesteśmy obserwowani przez rozmówcę
i czasem nawet mały gest może spowodować, że zostaniemy odebrani nie tak, jak
byśmy sobie tego życzyli. Poniżej kilka wskazówek, na co warto zwrócić uwagę i
co kontrolować podczas takiej, ważnej rozmowy:
- Odchylanie się do tyłu podczas rozmowy - Twój rozmówca może odebrać cię jako leniwego lub aroganckiego.
- Zbytnie nachylanie się do przodu - możesz wydawać się agresywny, gdy stoisz zbyt blisko i naruszasz sferę osobistą rozmówcy. Staraj się dążyć do neutralnej pozycji.
- Rezygnowanie z kontaktu wzrokowego zbyt szybko - może sprawić, że wydasz się nierzetelny lub zbyt nerwowy. Utrzymuj kontakt wzrokowy dłuższą chwilę, zwłaszcza podczas uzgadniania ważnych tematów.
- Zbyt częste potakujące kiwanie głową - może spowodować, że będziesz wyglądał jak kiwający głową piesek samochodowy! Nawet, jeśli zgadzasz się z tym, co zostało powiedziane, skiń głową raz i to wystarczy, aby pokazać, że zgadzasz się z rozmówcą.
- Intensywna gestykulacja i wymachiwanie rękoma - możesz zostać odebrany jako osoba zbyt agresywna i narzucająca się.
- Skrzyżowane ręce na klatce piersiowej - sprawią, że wyglądasz jakbyś się bronił, zwłaszcza jeśli odpowiadasz właśnie na pytania. Staraj się trzymać ręce po właściwych dla nich stronach tułowia.
- Niespokojne kręcenie się na swoim miejscu - natychmiast pokazuje, że jesteś nerwowy i zaniepokojony. Unikaj tego za wszelką cenę.
- Trzymanie rąk za plecami (lub w kieszeni) - może spowodować, że zostaniesz odebrany jako człowiek mało elastyczny i coś ukrywający.
- Rozglądanie się i patrzenie do góry - dla Twojego rozmówcy będzie oczywiste, że się nudzisz i lekceważysz go, a być może także nie mówisz prawdy.
- Zbyt intensywne wpatrywanie się w rozmówcę - może być zinterpretowane jako agresja. Istnieje cienka granica między utrzymaniem kontaktu wzrokowego, a nachalnym wpatrywaniem się w kogoś.
- Brak uśmiechu - może spowodować, że rozmawiająca z Tobą osoba poczuje się nieswojo i będzie zastanawiała się nad tym, czy Ty na pewno chcesz w tej chwili tu być. Uśmiechnij się czasem, zwłaszcza kiedy spotykasz kogoś po raz pierwszy.
- Cofanie się o krok, gdy prosisz o podjęcie decyzji - sygnalizuje strach lub niepewność. Postaraj się postawić na swoim i pozostać w tym samym miejscu, a nawet zrobić niewielki krok do przodu.
- Składanie rąk "jak do modlitwy", także w wersji ze splecionymi palcami - stawia cię w pozycji osoby proszącej i pokazuje słabość.
- Stanie w pozycji z rękoma na biodrach - odbierane jest jako postawa agresywna, podobnie jak ptak stroszy pióra, czy kot stawia sierść, aby wyglądać na większego i odstraszyć przeciwnika.
- Ciągłe zerkanie na telefon lub zegarek - pokazuje rozmówcy, że tak naprawdę chcesz być gdzieś indziej, co świadczy po prostu o Twoich złych manierach.
1 komentarze
Ciekawy artykuł, mam problem ze składaniem rąk jak do modlityw...muszę nad tym popracować;)
OdpowiedzUsuń