Manipulacja niekontrolowana

04:47




Idąc na łatwiznę i ulegając regule dowodu społecznej słuszności (jedna z sześciu zasad wywierania wpływu wyodrębniona przez Roberto Cialdiniego), nasze opinie na temat tego co dzieje się na świecie, kształtujemy na podstawie tego co widzimy w mediach i internecie. Czasami wręcz wyłączamy myślenie i po prostu płyniemy z falą wydarzeń, które serwują nam portale internetowe i które udostępniają nasi znajomi w serwisach społecznościowych.

Korzystają z tego skrupulatnie wszyscy, którzy chcą wpłynąć na nas i nasze opinie, a także ukształtować je zgodnie z własnymi potrzebami. I robią to skutecznie, bo wykorzystują fakt, że nie zastanawiamy się nad tym, co widzimy i czytamy w internecie.

Politycy i niestety dziennikarze, manipulują odbiorcami tak często, że już sami nie wiedzą gdzie kończy się prawda, a zaczyna zwyczajne naginanie rzeczywistości. Wystarczą odpowiednio sformułowane nagłówki i tytuły tekstów. One najbardziej przyciągają uwagę i są czytane w pierwszej kolejności. Rzadko kto dociera przecież do końca tekstu. Ważne, żeby podchwycili to inni i puścili dalej. Nie mniejsze znaczenie mają też odpowiednio wykadrowane zdjęcia, które zanim jeszcze cokolwiek przeczytamy, już sugerują nam odpowiedź.

A jak jest z gwiazdami i celebrytami? Przecież zdobywanie i utrzymanie się na szczycie popularności, to nic innego, jak skrzętnie zaprojektowana strategia marketingowa, która ma na celu tak umiejętnie zalewać nas informacjami na ich temat, aby stale podsycać zainteresowanie.

Weźmy na przykład parę Annę i Roberta Lewandowskich. Oboje piękni, utalentowani i nad wyraz sympatyczni ludzie, którzy krok po kroku budują swoją wizerunkową pozycję „polskich Beckhamów”. Właściwie to konkurują z nimi o to miano Małgorzata Rozenek i Radek Majdan, ale wydają się być już na straconej pozycji od czasu gdy pojawiła się informacja o …dziecku Lewandowskich. Anna Lewandowska jest w ciąży i media plotkarskie codziennie bombardują nas informacjami na ten temat. Jak żona „Lewego” wygląda z brzuszkiem, jak ćwiczy, co je, w co się ubiera. Jest tych newsów tyle, że czasami zastanawiam się, kiedy Anna Lewandowska wyskoczy mi z lodówki? A nawet jeśli nie wyskoczy, to swój cel osiągnie. Z popularnością jest trochę jak z piosenką – lubimy takie piosenki, które znamy. Dlatego rozgłośnie radiowe, aby wypromować jakiś przebój (to oczywiście też jest manipulacja), potrafią puszczać go tyle razy dziennie, aż się z nim osłuchamy. Cóż, nawet jeśli na początku nawet za bardzo nam się nie podoba, to po wielokrotnym wysłuchaniu piosenki nasz mózg przyswoi nie tylko jej linię melodyczną, ale także tekst i właściwie nawet zaczynamy ją wówczas lubić.

Dlaczego tak łatwo poddajemy się manipulacji? Dlaczego zbyt szybko wierzymy w to, co sugeruje nam medialna papka, wpisy polityków i znanych osób publicznych? Dlaczego nie zastanawiamy się nad tym, jaka jest prawda i komu zależy, żebyśmy właśnie tak a nie inaczej pomyśleli?

W przypadku rodziny Lewandowskich i znanych piosenek, manipulacja nie będzie miała dla mnie żadnych negatywnych konsekwencji. Najwyżej polubię Annę Lewandowską, kupię jej płytę i zacznę z nią ćwiczyć, co tylko korzystnie wpłynie na moje zdrowie. Ale co będzie w przypadku polityki, polityków i tego co dzieje się w kraju? Co będzie jeśli uwierzę słowom i zaufam intencjom, a to wszystko jest tylko manipulacją?

Podobne artykuły

0 komentarze

Autor

Moje zdjęcie
PR Manager oraz specjalista w zakresie budowania wizerunku i marki osobistej. Wieloletnie doświadczenie zdobywała w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Pracuje z muzykami, artystami, ekspertami i osobami publicznymi oraz markami firm. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas wieloletniej pracy w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Właściciel Agencji IMAGE TEAM, która współpracuje z osobami publicznymi i artystami w zakresie managementu artystycznego, produkcji festiwali i koncertów, eventów oraz marketingu i PR w nowych mediach. Trener biznesu i coach marki osobistej. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie budowania marki osobistej, kreowania wizerunku, komunikacji, public relations i etykiety w biznesie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Autorka książki „Droga do gwiazd. Jak budować wizerunek i markę osobistą?” oraz artykułów specjalistycznych w “Marketing&Biznes, “Forum Logopedy”, “KoBBieciarnia Beauty&the Business”.

Copyright

Copyright. Alina Stasiak 2014-2017. All Rights Reserved.

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym serwisie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Portal zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z serwisu pod warunkiem podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu źródła wraz z nazwiskiem autora tekstu. Dziękuję!

Kontakt

Jeśli masz do mnie pytania, sugestie lub propozycję współpracy, czekam na wiadomość od Ciebie!

Alina Stasiak

Agencja IMAGE TEAM

tel. 668 557 525

mail: alina.stasiak@interia.pl