Dlaczego wizerunek nie musi być idealny?

01:42



Każdy z nas ma inny gust, inne poczucie estetyki i inne spojrzenie na rzeczywistość. Niestety często nie bierzemy tego pod uwagę i oceniamy na podstawie swoich subiektywnych odczuć. Taka to już ludzka natura. Często idziemy na skróty i wkładamy innych ludzi w pewne ramki, które potocznie nazywamy stereotypami.

Skąd wzięły się stereotypy w naszym myśleniu? Powstały dlatego, że ludzki mózg jest po prostu ograniczony. Istnieją we wszystkich kulturach świata. Mijając codziennie setki ludzi na ulicy, nie jesteśmy w stanie poznać każdego z osobna tak dobrze, aby uzyskać o nim obiektywny i zgodny z rzeczywistością osąd, dlatego nasz umysł tworzy skróty myślowe, grupuje ludzi pod względem ich wspólnych cech i automatycznie kategoryzuje.

Gdy kierujemy się stereotypami, oceniamy człowieka na podstawie opinii o danej grupie społecznej, a nie indywidualnie na podstawie jego własnych cech. Dlatego też możemy się bardzo mylić! I tak oto wystarczy, że jeśli zobaczymy kogoś w lekarskim fartuchu, ze stetoskopem przewieszonym na szyi, od razu uznamy go za lekarza - a przecież może nim nie być. Jeśli spotykamy na ulicy elegancko ubranego mężczyznę, w dobrze skrojonym garniturze, wysiadającego z lśniącego Lamborghini, zobaczymy w nim skutecznego biznesmena – a przecież może być wysoko postawionym członkiem mafii narkotykowej. Stereotypy powodują, że wkładamy ludzi w ramki, które wcale nie muszą być zgodne z rzeczywistością.

Ostatnio także spotykam się z wkładaniem mnie w ramki. Interesuje mnie wizerunek i marka osobista, a słowo wizerunek kojarzone jest wyłącznie z wyglądem zewnętrznym. Specjalistami od wizerunku nazywa się przecież fryzjerów, wizażystów, stylistów. Nie jest to do końca prawda, bo owszem, wygląd zewnętrzny jest bardzo ważnym elementem składowym wizerunku, ale wizerunek to znacznie szersze pojęcie.

Nie powinniśmy zapominać, że wizerunek to także inne, nie mniej ważne elementy. To przede wszystkim mowa ciała, czyli to jak się poruszamy, jak gestykulujemy, nasza mimika, postawa, a nawet ruchy źrenic. Słowem, mowa ciała jest tym, co mówi nasze ciało, gdy usta milczą. Wrodzony język, który przez wielu jest niedoceniany, a tak naprawdę jest najbardziej szczery i na jego podstawie jesteśmy w stanie wychwycić fałsz i emocje, które osoba mówiąca chce przed nami ukryć. Mowa ciała nie kłamie.

Wizerunek, to także umiejętności interpersonalne, czyli umiejętności społeczne, które wykorzystujemy w kontaktach z ludźmi. Umiejętność nawiązywania kontaktu, umiejętność uważnego słuchania, a także przemawiania podczas wystąpień publicznych. To także zdolności negocjacyjne, umiejętność pracy w zespole, asertywność, rozwiązywanie konfliktów, czy też wywieranie wpływu. Samo przyswojenia sobie umiejętności interpersonalnych nie jest warunkiem wystarczającym do tego, aby nasza komunikacja była naprawdę skuteczna. Ważne jest bowiem, aby umiejętnie analizować sytuację i zastosować właściwą strategię postępowania oraz odpowiednią postawę w relacjach z innymi ludźmi.

W wizerunku ogromną rolę odgrywa także sposób mówienia, czyli głos i umiejętność właściwego posługiwania się nim. Tembr głosu odgrywa istotną rolę w tym jak jesteśmy odbierani przez innych. Na przykład osoby o głosie wysokim i piskliwym mają znacznie trudniejszą drogę do tego, żeby być potraktowanym poważnie i dłużej muszą pracować, aby uznano ich za profesjonalistów w swojej dziedzinie.

Nie bez znaczenia dla wizerunku jest umiejętność budowania relacji z ludźmi, a także przestrzeganie zasad savoir-vivre oraz etykiety, zarówno w życiu codziennym, jak i w biznesie.

Sporo tego, prawda? I tymi wszystkimi elementami wizerunku właśnie się zajmuję, bo są fascynujące i według mnie nawet ważniejsze od naszego ubrania, czy makijażu. Sama fryzura, makijaż i strój przecież wcale nie gwarantują sukcesu na dłuższą metę.

Wizerunek wcale nie musi być idealny. Ważne natomiast jest to, aby pasował do swego właściciela. Jeśli weźmiemy wszystkie wymienione jego elementy pod uwagę i złożymy w całość jak puzzle pasujące do osoby której dotyczą, stworzymy spójną całość. Taki wizerunek będzie odzwierciedleniem osobowości, cech charakteru, temperamentu i celów, które sobie w życiu ta osoba obrała, dlatego też stanie się doskonałym narzędziem w budowaniu i komunikacji jej własnej, silnej marki osobistej.

Podobne artykuły

0 komentarze

Autor

Moje zdjęcie
PR Manager oraz specjalista w zakresie budowania wizerunku i marki osobistej. Wieloletnie doświadczenie zdobywała w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Pracuje z muzykami, artystami, ekspertami i osobami publicznymi oraz markami firm. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas wieloletniej pracy w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Właściciel Agencji IMAGE TEAM, która współpracuje z osobami publicznymi i artystami w zakresie managementu artystycznego, produkcji festiwali i koncertów, eventów oraz marketingu i PR w nowych mediach. Trener biznesu i coach marki osobistej. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie budowania marki osobistej, kreowania wizerunku, komunikacji, public relations i etykiety w biznesie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Autorka książki „Droga do gwiazd. Jak budować wizerunek i markę osobistą?” oraz artykułów specjalistycznych w “Marketing&Biznes, “Forum Logopedy”, “KoBBieciarnia Beauty&the Business”.

Copyright

Copyright. Alina Stasiak 2014-2017. All Rights Reserved.

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym serwisie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Portal zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z serwisu pod warunkiem podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu źródła wraz z nazwiskiem autora tekstu. Dziękuję!

Kontakt

Jeśli masz do mnie pytania, sugestie lub propozycję współpracy, czekam na wiadomość od Ciebie!

Alina Stasiak

Agencja IMAGE TEAM

tel. 668 557 525

mail: alina.stasiak@interia.pl