Perswazja to nie zawsze manipulacja

08:47




Perswazja (łac. persuasio) – sztuka przekonywania kogoś do własnych racji. Różni się od manipulacji tym, że przekonanie danej osoby do czegoś nie zaszkodzi jej w późniejszym czasie, gdzie metody postępowania, jakie stosowane są w trakcie perswazji, są stosowane też w trakcie manipulacji.

Któż z nas nie chciałby zostać mistrzem perswazji, który znakomicie potrafi oddziaływać na innych i przekonywać ich do swojego punktu widzenia? Już od zarania dziejów ten kto posiadał umiejętność wpływania na ludzi, posiadał wielką władzę. Wystarczy sięgnąć do czasów Mojżesza, który potrafił przekonać swoich rodaków Izraelitów, żyjących w niewoli egipskiej, żeby poszli za nim i opuścili Egipt. Oczywiście nie było to proste zadanie, bo po pierwsze ludzie wiedzieli, że ucieczka armii faraona to sztuka granicząca z cudem, poza tym zdawali sobie sprawę, że nawet jeśli im się to uda, to umrą na pustyni. Mojżeszowi jednak się udało. Jaką musiał mieć siłę przekonywania, aby mimo tylu niebezpieczeństw ludzie ruszyli za nim?

Mistrzów wywierania wpływu i perswazji znamy wielu. Są wśród nich: Budda, Jezus z Nazaretu, Marcin Luter, Thomas Jefferson, Benjamin Franklin, Abraham Lincoln, Martin Luther King, czy Matka Teresa z Kalkuty. To ci którzy wykorzystywali techniki perswazji w dobrej sprawie, a ich wizje wpłynęły na obecny kształt świata. Oczywiście same wizje nie wystarczyłyby, aby zmienić świat. Chodzi tu o umiejętność wpływania na innych ludzi tak, aby oni również uwierzyli w te wizje.

Byli także tacy, którzy umiejętność perswazji szybko zamienili w manipulację, którą wykorzystali do złych intencji. Mistrzowie manipulacji tacy jak Hitler, Stalin czy Husajn manipulując tłumem osiągali własne cele.

Zdobędziesz wszystko, czego pragniesz w życiu, jeśli tylko pomożesz ludziom osiągnąć to, czego pragną. - twierdził Zig Ziglar, mistrz perswazji. Owszem znajomość techniki perswazji bardzo często przydaje się w pracy sprzedawców, managerów, przedsiębiorców, przywódców religijnych, czy też liderów politycznych. Jednak nie trzeba być wcale Martinem Lutherem Kingiem, aby zrozumieć na czym polegają umiejętności komunikacyjne wielkich mistrzów słowa i wpływu. Wystarczy trochę wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie, aby skuteczniej komunikować się zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej. Jeśli posiądziesz już te wszystkie umiejętności możesz łatwo stać się człowiekiem, który będzie wykorzystywał je do manipulowania ludźmi dla własnej korzyści.

Pamiętaj, że możesz jednak tego nie zrobić. Możesz wykorzystać techniki perswazji w dobrym celu, po to aby krzewić dobre pomysły i ideee, takie którymi będziesz zarażał innych i zmieniał świat na lepsze.

Podobne artykuły

2 komentarze

  1. Teraz to chyba wszyscy mylą perswazję z manipulacją i najczęściej stosują właśnie manipulację :)

    "Zdobędziesz wszystko, czego pragniesz w życiu, jeśli tylko pomożesz ludziom osiągnąć to, czego pragną." - świetne!

    OdpowiedzUsuń
  2. To fakt, że perswazja jest bardzo często utożsamiana z manipulacją, chociaż może przecież służyć dobrym celom. To czasy, gdy ludzie chcą szybko osiągnąć sukces i pieniądze, a manipulacja po prostu im w tym pomaga.

    OdpowiedzUsuń

Autor

Moje zdjęcie
PR Manager oraz specjalista w zakresie budowania wizerunku i marki osobistej. Wieloletnie doświadczenie zdobywała w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Pracuje z muzykami, artystami, ekspertami i osobami publicznymi oraz markami firm. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas wieloletniej pracy w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Właściciel Agencji IMAGE TEAM, która współpracuje z osobami publicznymi i artystami w zakresie managementu artystycznego, produkcji festiwali i koncertów, eventów oraz marketingu i PR w nowych mediach. Trener biznesu i coach marki osobistej. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie budowania marki osobistej, kreowania wizerunku, komunikacji, public relations i etykiety w biznesie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Autorka książki „Droga do gwiazd. Jak budować wizerunek i markę osobistą?” oraz artykułów specjalistycznych w “Marketing&Biznes, “Forum Logopedy”, “KoBBieciarnia Beauty&the Business”.

Copyright

Copyright. Alina Stasiak 2014-2017. All Rights Reserved.

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym serwisie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Portal zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z serwisu pod warunkiem podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu źródła wraz z nazwiskiem autora tekstu. Dziękuję!

Kontakt

Jeśli masz do mnie pytania, sugestie lub propozycję współpracy, czekam na wiadomość od Ciebie!

Alina Stasiak

Agencja IMAGE TEAM

tel. 668 557 525

mail: alina.stasiak@interia.pl