Marka osobista autora

12:11

 
Wyniki badań czytelnictwa w Polsce w 2016 roku wskazują, że 63 proc. Polaków nie przeczytało w ubiegłym roku żadnej książki. Czytamy coraz mniej, dlaczego zatem wydaje się tyle tytułów? Śledząc rynek wydawniczy, mamy wrażenie, że prawie każdy w naszym kraju pisze książki. Swoje autobiografie wydają politycy, sportowcy, artyści i celebryci, ale także ludzie, o których nigdy wcześniej nie słyszeliśmy. Księgarnie wypełnione są po brzegi publikacjami z różnych dziedzin, a przecież wiele książek nawet nie trafia na sklepowe półki. Skąd ten książkowy boom i moda na pisanie? Po co to robić, skoro według badań prawie nikt nie czyta? Może jednak wyrastający jak grzyby po deszczu autorzy mają w tym jakiś inny cel i piszą „po coś”?

A może by tak napisać książkę i zostać autorem?

Na każdym etapie życia i kariery zawodowej budujemy własną markę osobistą. Poprzez to, kim jesteśmy, co robimy, jakie wartości wyznajemy i jakie relacje nawiązujemy z ludźmi, pozostawiamy w nich wrażenia i emocje, które zawsze już będą z nami kojarzone. Jeśli pomagamy innym rozwiązywać ich problemy, stajemy się ludziom potrzebni i ważni dla nich. Lubimy też dzielić się wiedzą i doświadczeniem, bo to podnosi poczucie własnej wartości i daje satysfakcję, że możemy być pomocni. Nie powinno więc nikogo dziwić, że pewnego dnia w głowie pojawia się myśl: „A może by tak napisać książkę i zostać autorem?”.

Bez względu na to, czy będzie to powieść, kryminał, poradnik czy też książka dla fachowców w danej branży, autor nie tylko spełnia swoje marzenie, ale również ma możliwość pokazania siebie – tego, co robi i kim jest – znacznie szerszemu gronu osób. Wydanie własnej książki, szczególnie specjalistycznej, będącej dowodem na to, że autor jest ekspertem w swojej dziedzinie, może znacząco pomóc w zyskaniu większej rozpoznawalności i wzmocnieniu dotychczasowej pozycji zawodowej.

Czy znajdzie się ktoś, kto zechce ją wydać?

Nie wystarczy jednak sama chęć napisania, bo proces tworzenia książki nie jest wcale łatwy i szybki. Książka powstaje zwykle w ciągu kilku miesięcy, a nawet lat, dlatego oprócz pomysłu na nią i niezbędnej wiedzy potrzebna jest jeszcze dyscyplina w pisaniu i tzw. bat nad głową, który zmobilizuje autora do systematycznej, ale i twórczej pracy.
Co może go zmobilizować? Może to być myśl i wyobrażenie tego, co się wydarzy, gdy książka ujrzy już światło dzienne. Najlepszą motywacją może jednak okazać się po prostu deadline, czyli termin, do którego trzeba skończyć pisanie. Taką datę na pewno wyznaczy wydawca książki, jeśli to jemu autor powierzy swoje dzieło.

Kiedy autor znajdzie wydawcę, wreszcie czuje, że jego praca nie pójdzie na marne. Wydawnictwo zadba o to, aby skończył pisać na czas i aby książka wyglądała profesjonalnie. Na tym etapie także sam autor powinien zaangażować się w kreowanie własnego wizerunku i budowanie marki osobistej. Wydanie książki wiąże się bowiem z przygotowaniem dobrego, aktualnego biogramu, w którym poinformujemy o tym, kim jesteśmy, jaki wykonujemy zawód, czego dokonaliśmy i co nas wyróżnia. Zostanie on umieszczony np. na okładce książki. Nie należy też zapomnieć o dobrej, profesjonalnej sesji fotograficznej, z której zdjęcia przydadzą się na pewno na okładkę.

Przygotowując się do wydania książki, warto wziąć pod uwagę, że wizerunek autora – wraz z pojawieniem się jej na rynku – zostanie wystawiony na widok publiczny znacznie bardziej niż dotychczas. Dlatego warto postarać się o wsparcie autorytetów z branży. Ich recenzje i opinie umieszczone w książce lub na okładce są najlepszą wizytówką autora i jego kompetencji. Może to zaważyć na tym, czy ktoś biorący publikację do ręki w księgarni zechce ją kupić, czy też nie. Słowa autorytetu będą rzutowały także na wizerunek i markę samego autora, który wraz z premierą książki rozpocznie nowy rozdział swojego życia.

Czy ktoś zechce ją przeczytać?

Premierze książki towarzyszą też skrajne uczucia autora. Z jednej strony nie może on doczekać się chwili, gdy wreszcie będzie mógł wziąć publikację do ręki, a z drugiej – pojawiają się pierwsze obawy dotyczące tego, jak zostanie ona przyjęta przez czytelników.
Gdy zbliża się termin premiery, autor też zwykle już komunikuje światu, że jego dzieło wkrótce trafi do rąk pierwszych czytelników. To ważny moment w budowaniu marki osobistej, bo wieści o tym, że zostanie wkrótce autorem, roznoszą się bardzo szybko, szczególnie w gronie rodziny i znajomych. Warto również wykorzystać wówczas media społecznościowe, które bardzo dobrze sprawdzają się jako kanały komunikacji marketingowej. Na swoich profilach autor może umieszczać informacje o temacie książki, dacie jej premiery i przekazywać wszystkie szczegóły, które mogą zainteresować potencjalnych czytelników. Znajomi na pewno to podchwycą i być może udostępnią wiadomości dalej.  

W ten sposób budujemy zainteresowanie publikacją. Pojawiają się też pierwsze reakcje i gratulacje ze strony osób, które znają i szanują autora. Jest więc szansa, że dzięki nim także i inni ludzie z różnych środowisk dowiedzą się o istnieniu książki. Wzrost zainteresowania osobą twórcy jest przecież w tej sytuacji jak najbardziej pożądany.

Gdy książka trafia wreszcie do rąk autora

Moment, w którym autor otrzymuje pierwszy wydrukowany egzemplarz, trudno opisać słowami, bo emocje, jakie przeżywa w tej chwili, są dane tylko jemu. Zapach papieru, szeleszczące kartki pod palcami i to uczucie spełnienia oraz przekonanie, że coś po nas zostanie, są bezcenne. Takie chwile dodają twórcom skrzydeł i wzmacniają poczucie własnej wartości. Jednak radość autora, jego rodziny i znajomych to za mało, aby dany tytuł zaistniał w świadomości opinii publicznej. Teraz musimy zadbać o to, aby jego nazwisko pojawiało się w tradycyjnych mediach i internecie.

Gdy nazwisko autora staje się rozpoznawalne

Kiedy znajomi twórcy książki już wiedzą, że jest ona dostępna na półkach księgarskich, czas aby dowiedzieli się o niej także ci, którzy nie mieli jeszcze okazji go poznać. Aby trafić do szerszego grona odbiorców, warto przesłać egzemplarze książki do osób, które dzięki swojej silnej marce osobistej są autorytetami i mają wpływ na opinię innych. Takie osoby to influencerzy, których profile w mediach społecznościowych obserwuje i komentuje wielu ludzi. To także osoby znane publicznie, z autorytetem, budzące szacunek, które temat książki może zainteresować. Warto do nich dotrzeć, bo być może publikacja okaże się dla nich na tyle ciekawa, że chętnie polecą ją innym. Wsparcie i referencje osób, które cieszą się reputacją, to niezbędny krok w budowaniu silnej marki osobistej autora.

Wydanie książki to także doskonały moment, aby twórcą zainteresowały się media. Dzięki wywiadom i artykułom, które pojawią się na temat autora – na przykład w prasie, radiu i telewizji – wpłyniemy zarówno na wzrost jego rozpoznawalności, jak i poczytność publikacji. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku portali internetowych zainteresowanych artykułami napisanymi przez autora oraz fragmentami książki. Każdy kolejny wpis, artykuł, wywiad czy zdjęcie z okładką udostępnione w mediach społecznościowych to okazja do zaprezentowania twórcy. To dla niego kolejny krok do stania się silną, rozpoznawalną marką osobistą, która kojarzona jest z wysoką jakością, autorytetem, spójnością i wyjątkowością.

Po wydaniu książki autor często jest także zapraszany do udziału w konferencjach, prelekcjach, spotkaniach biznesowych i tematycznych, podczas których może skorzystać z okazji, aby opowiedzieć o sobie i swoim tytule. Jest to również szansa, aby zaprezentować się jako ekspert, a tym samym wzmocnić swoją pozycję w danej branży.

Budowanie własnego „plemienia”

Teraz nie pozostaje autorowi nic innego, jak tylko docierać z przekazem o sobie i książce do kolejnych osób, które być może staną się wiernymi czytelnikami i miłośnikami jego talentu. Służą temu na przykład spotkania autorskie, będące okazją do nawiązania bliższych relacji z czytelnikami i opowiedzenia swojej historii.

Na tym etapie nieocenione są także informacje zwrotne od osób, które przeczytały książkę i chcą się podzielić opinią na jej temat. Recenzje czytelników, wypowiedzi, reakcje środowiska oraz ekspertów z branży, a przede wszystkim ich wsparcie są dla twórcy bardzo istotne i wpływają nie tylko na jego samoświadomość, ale przede wszystkim na budowanie coraz silniejszej i bardziej rozpoznawalnej marki. To marzenie każdego autora, które przecież może się spełnić. Dzięki spójności, autentyczności, ale także wyrazistości stanie się on ważny dla swoich czytelników i zyska autorytet nie tylko w swojej branży.

Podobne artykuły

0 komentarze

Autor

Moje zdjęcie

PR Manager oraz specjalista w zakresie budowania wizerunku i marki osobistej. Trener biznesu i coach marki osobistej. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie budowania marki osobistej, kreowania wizerunku, komunikacji, public relations i etykiety w biznesie.

Autorka książki „Droga do gwiazd. Jak budować wizerunek i markę markę osobistą?” oraz artykułów specjalistycznych w “Marketing&Biznes, “Forum Logopedy”, “KoBBieciarnia Beauty&the Business”.

 





Kontakt:alina.stasiak@interia.pl

Copyright

Copyright. Alina Stasiak 2014-2017. All Rights Reserved.

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym serwisie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Portal zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z serwisu pod warunkiem podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu źródła wraz z nazwiskiem autora tekstu. Dziękuję!

Kontakt

Jeśli masz do mnie pytania, sugestie lub propozycję współpracy, czekam na wiadomość od Ciebie!

Alina Stasiak

Agencja IMAGE TEAM

tel. 668 557 525

mail: alina.stasiak@interia.pl