Charyzmatyczny, czyli jaki? Tajemnice osobowości, która porywa tłumy i robi zawsze dobre pierwsze wrażenie.

07:22



Charyzmatyczny, czyli jaki?

Tajemnice osobowości, która porywa tłumy i robi zawsze dobre pierwsze wrażenie.


Charyzma. Czy jest czymś dobrym czy złym? Przypisuje się ją oryginalnym artystom i silnym przywódcom. Prezesom wielkich firm i prezesom partii politycznych. Czy jest jakiś wspólny mianownik, który łączy wizjonera i twórcę Apple - Steva Jobsa, wokalistę zespołu Queen - Freddiego Mercure i działającego na rzecz innych ludzi - Jurka Owsiaka? 

Jakie cechy powinien mieć człowiek, którego uważa się za charyzmatycznego?

Pewność siebie i niezachwiane przekonanie o własnej wartości.
Charyzma kojarzy się jednoznacznie z silną osobowością i pewnością siebie. A czym jest pewność siebie? To stan umysłu, charakteryzujący się silnym poczuciem własnej wartości, wyjątkowości, samoakceptacji, wiary we własne możliwości, zaufania do samego siebie, odpowiedzialności za własne życie oraz pozytywnego nastawienia. Przyczyną braku pewności siebie jest brak samoakceptacji, zgody na to jaki jesteś i wiary w siebie, a przecież wiara w siebie to nic innego jak przekonanie, że poradzisz sobie ze wszystkim, co sobie zamierzasz. 

Mówienie i działanie w zgodzie ze sobą, nie zważając na opinię innych ludzi.
Osoby odważne i przekonanie o słuszności swoich słów, nie boją się wyrażać własnego zdania. Dotyczy to każdej sytuacji w której możemy wyrazić swoje poglądy nie zawsze zgodny z tym, co uważa większość. Ludzie charyzmatyczni wiedzą, że nie są na tym świecie po to, aby wpasowywać się w normy społeczne, ale po to, aby wyrażać siebie i żyć po swojemu. 

Inteligencja, błyskotliwość i spryt.
Umiejętność szybkiego kojarzenia faktów i przenikliwy umysł, który potrafi szybko wyciągać wnioski – taka jest osoba obdarzoną charyzmą. Szybko i sprawnie wymyśla strategię wybrnięcia z każdej, nawet najbardziej kłopotliwej sytuacji. 

Odwaga, czasem bezczelność i brawurowość.
Osoba charyzmatyczna nigdy nie chowa sie za plecami innych i nie stoi z boku. Nie jest tylko obserwatorem bieżących wydarzeń, ale ich twórcą i inicjatorem, dlatego musi charakteryzować się odwagą w tym co mówi i robi, nawet jeśli wiąże się to z ryzykiem. Osoba charyzmatyczna jest tak przekonana o swojej racji, że dla obrony własnych ideałów nie obawia się być wręcz bezczelna, co może oznaczać, że wcale nie będzie lubiana i akceptowana przez wszystkich. Bycie ulubieńcem wszystkich, wcale nie jest jej głównym celem, chociaż mimo swojej bezczelności i brawurowości, zyskuje wielu fanów i zwolenników. 

Umiejętność wysławiania się i oczarowywania rozmówcy.
Elokwencja i umiejętność wysławiania się to kolejna cecha, która może wskazywać charyzmatycznego rozmówcę. Elokwencja to zdolność wypowiadania się czysto i klarownie, to dar, który powoduje, że ludzie nas słuchają i podziwiają za piękne wypowiedzi. W ten sposób osoba charyzmatyczna działa na otoczenie, czarując słowem i retoryką wypowiedzi. Trudno nie ulec takiemu mówcy, którego trafność sformułowań oraz bogate słownictwo powodują, że sam mówca zyskuje na wiarygodności i zaufaniu. 

Wyprostowana postawa, pewny krok i śmiałe spojrzenie.
Trudno przyjść obok nich obojętnie, bo takie osoby rzucają się w oczy nawet w tłumie. Ich postawa i pewny siebie krok dowodzą, że nie brakuje im pewności siebie. Uniesiona do góry głowa, nie musi jednak oznaczać „zadartego wysoko nosa“, a pewność siebie świadczyć tylko o megalomanii. W tym wypadku śmiałe spojrzenie i wyprostowana sylwetka może wskazywać na osobę mającą wysokie poczucie własnej wartości, dzięki któremu udaje jej się zawalczyć o to, co dla niej ważne i wartościowe. 

Nieprzeciętność.
Nudne, szare i pospolite życie nie jest tym, o czym marzy osoba charyzmatyczna, dlatego stara się, aby było barwne i ciekawe, obfitujące w nieprzeciętne wydarzenia. Nie trudno o to, bo ma swoją wizję, którą stara się zarazić innych. Nie potrafi być bierna i tylko konsumować to, co przynosi jej codzienność. Chce czegoś więcej, bo przeciętność i charyzma nie idą w parze. 

Kompetencje i profesjonalizm.
Tak jak w przypadku silnej marki osobistej liczy się przede wszystkim to, jakie wartości marka daje swoim odbiorcom, tak w przypadku charyzmy liczy się profesjonalizm. Osoby charyzmatyczne bardzo często są autorytetami w swoich dziedzinach, z ich zdaniem i opinią liczą się inni specjaliści, a adepci zawodu traktują ich jak swoich mentorów. 

Poczucie posłannictwa i wizjonerstwo
Wizja, misja, idea oraz poczucie bycia wybranym do jej głoszenia, to przesłanie, które przyświeca osobom charyzmatycznym. Dlatego też często są to osoby aktywne, chętnie uczestniczące w akcjach społecznych i brylujące w towarzystwie. 

Zdolność do autokreacji i autopromocji
Umiejętność kreowania własnego wizerunku to kolejny talent, który posiadają osoby charyzmatyczne. W czasach ogromnej konkurencji, gdy na polu zawodowym musimy na każdym kroku mierzyć się z ludźmi o podobnych do nas kompetencjach, doświadczeniu i wykształceniu, potrzeba dużo umiejętności do autokreacji, aby wyróżnić się w tłumie. Wygrywają ci, którzy znają swoje mocne strony i potrafią z nich uczynić atuty, dzięki którym stają się jedyni i niepowtarzalni.

Charyzma kojarzy się z wybitnym przywództwem, władzą i obrazem lidera do którego większość z nas chciałby dążyć. Czy charyzmy można się nauczyć? Bez względu na to, czy odpowiedź brzmi „tak”, czy też „nie”, pamiętajmy o tym, że wartościowa charyzma nie przytłacza innych ludzi, ale staje się budulcem naszej wiarygodności i profesjonalizmu oraz umożliwia nawiązywanie dobrych relacji i rozbudowywanie siatki kontaktów.


Podobne artykuły

1 komentarze

  1. Twierdzi się, że osoby charyzmatyczne mają w życiu łatwiej, ale nie można jednoznacznie ocenić czy jest tak naprawdę. Na pewno od cech osobowości w dużej mierze zależy czy uda się odnieść sukces, na ile będzie się dobrym w tym co się robi. Ciężko charyzmy się nauczyć chociaż wiele można wypracować. Konieczna będzie tu motywacja i wytrwałość w dążeniu do celu.

    OdpowiedzUsuń

Autor

Moje zdjęcie
PR Manager oraz specjalista w zakresie budowania wizerunku i marki osobistej. Wieloletnie doświadczenie zdobywała w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Pracuje z muzykami, artystami, ekspertami i osobami publicznymi oraz markami firm. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas wieloletniej pracy w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Właściciel Agencji IMAGE TEAM, która współpracuje z osobami publicznymi i artystami w zakresie managementu artystycznego, produkcji festiwali i koncertów, eventów oraz marketingu i PR w nowych mediach. Trener biznesu i coach marki osobistej. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie budowania marki osobistej, kreowania wizerunku, komunikacji, public relations i etykiety w biznesie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Autorka książki „Droga do gwiazd. Jak budować wizerunek i markę osobistą?” oraz artykułów specjalistycznych w “Marketing&Biznes, “Forum Logopedy”, “KoBBieciarnia Beauty&the Business”.

Copyright

Copyright. Alina Stasiak 2014-2017. All Rights Reserved.

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym serwisie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Portal zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z serwisu pod warunkiem podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu źródła wraz z nazwiskiem autora tekstu. Dziękuję!

Kontakt

Jeśli masz do mnie pytania, sugestie lub propozycję współpracy, czekam na wiadomość od Ciebie!

Alina Stasiak

Agencja IMAGE TEAM

tel. 668 557 525

mail: alina.stasiak@interia.pl