Nie daj się zwieść czarnej magii !
00:52
Wiele lat
temu kończąc studia w Warszawie, zrobiłam jak zwykle inaczej niż wszyscy
i postanowiłam wrócić na swoje ukochane ziemie, czyli Warmię i Mazury. Nie
interesowała mnie kariera w stolicy, chciałam żyć tutaj, gdzie wiosna pachnie
najpiękniej i gdzie czuję się zawsze u siebie. Wierzyłam, że będę mogła szerzyć
wśród mieszkańców naszego regionu wiedzę o tajemniczej, obcobrzmiącej nazwie -
Public Relations. Wtedy znajomość tej dziedziny była „raczkująca”, bo PR
dopiero pojawiło się w naszym kraju.
Minęło sporo czasu, a ja mam wrażenie, że niewiele się zmieniło. Wypowiedzi polityków
i używanie przez nich terminu PR do określenia działań typowo
propagandowych, czy nawet oczerniających przeciwnika (które zyskało miano
„czarny PR”) spowodowały, że w głowie przeciętnego Polaka powstał obraz PR jako
pewnej dziedziny „czarnej magii”. To pojęcie zupełnie zatraciło gdzieś swoje
prawdziwe znaczenie. Dlaczego? Przecież tak naprawdę, to bardzo ważne i
potrzebne narzędzie, które w swoim założeniu ma dobre i czyste intencje. Czym wiec
jest prawdziwy Public Relations? Nie chcę tu przytaczać regułek, bo każdy
znajdzie je sobie w Internecie. Zresztą jest to pojęcie, które ma wiele różnych
definicji. Niektórzy uważają, że PR znaczy to samo, co reklama. Nie jest to
najgorsze skojarzenie, ale nie do końca zgodne z prawdą. Reklama ma na celu
szybkie korzyści finansowe. PR działa wolniej, ale skuteczniej i nie jest
nastawione wyłącznie na zysk. Może więc faktycznie ma coś wspólnego z magią. Owszem,
ale raczej z tą dobrą magią, która ma zaczarować trochę nasze otoczenie, naszych
klientów, kontrahentów. Nawet nie tyle zaczarować, co oczarować! W przypadku
firmy będą to jej osiągnięcia, dobre produkty, nowoczesne technologie czy też
świetna kadra, którą ta firma zatrudnia. W przypadku osób publicznych, czy
polityków to powinno być to, czym faktycznie mogą się pochwalić, to co sobą reprezentują
i dlaczego powinniśmy ich wybrać, czy też wybraliśmy. Prawdziwy PR zgodny z etyką
PR jest prawdą o nas, tym czym możemy się pochwalić, z czego powinniśmy być
znani i dumni. Nawet jeśli, jak to w przypadku magii bywa, jest w tym wszystkim
troszkę woalowania i upiększania, to na pewno nie po to, aby
wszystkich wokół oszukać.
Niech więc PR
nie kojarzy Wam się już więcej wyłącznie z manipulacją i polityką, bo narzędzie
używane w polityce, to marketing polityczny. Public Relations ma pokazać kim
jesteś, jaki jesteś, jak chcesz i możesz być postrzegany. Reszta to już
wyłącznie magia...
0 komentarze