Opowiem ci bajkę…
12:17
Lubimy bajki,
legendy, podania, mity. Lubimy ich słuchać, ale także lubimy je opowiadać.
Zawierają nutkę magii, tajemniczości, jakieś historie sprzed lat. Wciągają
słuchacza i czarują jego wyobraźnią. Przenosimy się dzięki nim w inny świat,
czasem trochę straszny i nieznany. Najbardziej jednak czekamy na finał, bo przecież
lubimy dobre zakończenia. Wierzymy, że nasz bohater da sobie radę ze wszystkimi
przeciwnościami losu i na pewno otrzyma w nagrodę to, o co walczył.
Trzymamy kciuki za naszego bohatera podczas poznawania całej jego historii i nie
ma w tym nic dziwnego! Przecież każdy z nas chciałby być bohaterem i w pewnym
sensie nim jest.
Jednym z
narzędzi coachingu jest tzw. podróż
bohatera. Koncepcja odkryta przez badacza mitów Josepha Campbella mówi, że
wszystkie mity mają tę samą strukturę. Jednakże dopiero wpisanie opowieści w tę
strukturę nadaje jej sens i wartość. Metaforyczną podróż bohatera można odnieść
do etapów, które spotykają nas w życiu. Każdy jest bohaterem swojego życia, a
do jakiego etapu dotrze, zależy w dużej mierze od tego, z czym się zmierzył i
jakie próby przeszedł. W swojej podróży bohater przechodzi przez kilka etapów. Najpierw
żyje sobie zupełnie normalnie w przeciętnym świecie do czasu, póki nie pojawi się
jego wyzwanie. Może je przyjąć, lub nie i od tego momentu zależy powodzenie
jego dalszej misji. Musi porzucić swoje wygodne, obecne życie i przekroczyć
granice swojego komfortu. Nie jest to łatwe, bo boi się zmian i słabości, z
którymi przyjdzie mu walczyć. Na szczęście zwykle pojawia się wówczas mentor.
Nauczyciel, który pomaga mu przejść kolejne etapy i sprostać wyzwaniu. Kiedy
decyzja już zapadnie i bohater nie ma odwrotu okazuje się, że posiada
umiejętności, które pozwolą mu poruszać się po nowym świecie. Zwykle również
napotyka na swojej drodze boginię, która jest jego dopełnieniem. Bohater
akceptuje wreszcie samego siebie i to, że jest kimś niezwykłym i znajduje
sposób na wypełnienie swego powołania. Tak w skrócie przedstawia się podróż
bohatera i na pewno wydaje się wszystkim znajoma. To przecież historia Neo,
który poznaje Matrix czy Alicji, która goniąc za królikiem trafia do Krainy
Czarów. Może to także Twoja historia? Może sam jesteś bohaterem, który stoi na
progu podjęcia wyzwania, ale wciąż nie wierzy w to, że jest wyjątkowy i da
radę?
Takie historie
lubią wszyscy, dlatego pisanie opowieści dotyczy także marek i produktów. Ludzie
znudzeni są podobnymi produktami i usługami, potrzebują poczuć emocje, które będą
w stanie spełnić ich marzenia. Storytelling, czyli pisanie historii o markach i
produktach, to nic innego jak ich własna podróż bohatera. Z zainteresowaniem
sięgamy po coś, co skusi nas ciekawą opowieścią. Coraz częściej, biorąc do ręki
czekoladki, czy chociażby nowe buty, znajdujemy na ich opakowaniu ciekawą
opowieść dotyczącą powstania firmy, czy też danego produktu. Jest na przykład taka
historia dotycząca Coco Chanel. Przed jednym z pokazów w domu mody zapanowała
panika, ponieważ okazało się, że zamówione materiały nie dotrą na czas. Jedyną
osobą, która zachowała stoicki spokój była sama Coco Chanel, która stwierdziła,
że mają trzy wyjścia. Poddać się, odwołać pokaz lub wykorzystać to, co
posiadają. Postanowili zrezygnować z długich, czarnych sukien, pociąć je na
krótsze, dodać kilka dodatków i zaprezentować światu. I co? Zaczarowała Cię ta
historia? To przecież historia sukienki, która wisi w szafie każdej kobiety. Historia
„małej czarnej”! Prawda, że też Cię urzekła?
0 komentarze