Magia kolorów

08:41



W szary, deszczowy dzień na poprawienie nastroju często sięgamy po tabliczkę czekolady albo lampkę wina. W takich chwilach nie zdajemy sobie sprawy, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywają kolory i chociaż otaczają nas zewsząd, nie zawsze korzystamy z ich niezwykłej mocy.

Kolor to potężne narzędzie psychologiczne. Może odstraszać, denerwować lub uspakajać i poprawiać nam nastrój. Jego znaczenie determinuje kultura i język. Jako narzędzie marketingowe wykorzystywane jest w materiałach reklamowych, na stronach internetowych, a także w logotypach, które subtelnie zachęcają klienta do kupna produktu lub polubienia firmy. Czy zastanawialiście się nad tym, dlaczego wiele firm ma w swoich kolorach firmowych czerwień i pomarańcz? 

Kolor CZERWONY jest chyba najlepszym przykładem tego, jak kolory wpływają na naszą psychikę. Czerwień przyciąga wzrok i wprowadza nas w stan ekscytacji. Kojarzony jest z  energią, wywołuje silne emocje, które aktywizują w mózgu uczucie miłości i chęć dawania. To dlatego często używany jest w symbolice ważnych rocznic i świąt (czerwone róże, Walentynki, Boże Narodzenie). Jest kolorem, który manipuluje odbiorcą. Użyty podstępnie podczas negocjacji (np. czerwony długopis lub etui do okularów), zwiększa szanse na wygraną i przekonanie rozmówcy do naszych argumentów. 

Pamiętaj jednak, że nie należy z tym kolorem przesadzać, gdyż zbyt dużo czerwieni wzbudza agresję i złość. Wystarczy jeden czerwony akcent, taki jak krawat czy pomalowane na ten kolor paznokcie i już nabieramy większej pewności siebie, a otoczenie zwraca na nas baczniejszą uwagę i szybciej ulega naszemu urokowi. 

POMARAŃCZOWY to najbardziej ekstrawagancki kolor, który symbolizuje zabawę, ciepło i energię. Działa pobudzająco i stymulująco, jest wesoły i optymistyczny. Kojarzony także przez odbiorców z komunikatywnością, ambicją, ekspresywnością i wrażliwością. Uwaga drogie panie! W tym sezonie w wersji „oranż” niezwykle modny w makijażu.

CZARNY to symbol władzy, mocy, trwałości i wytrzymałości, inteligencji, elegancji, ale także zła. Dodaje powagi, wywołując przy tym silne emocje. Nie należy używać go zbyt dużo, bo łatwo jest przytłoczyć nim odbiorcę. Nawe jeśli uważany jest za kolor, który „zmniejsza optycznie ilość kilogramów”, nie powinien być nadużywany w ubiorze. Przecież to, że chcemy być szczupli i zgrabni nie oznacza, że chcemy być odbierani jako smutni i przygnębieni.  

BIAŁY to symbol czystości, niewinności, bezpieczeństwa, jest najbardziej neutralny w całym spektrum kolorów. W niektórych wschodnich częściach świata, biały wiąże się z żałobą.

SZARY uznawany za praktyczny i ponadczasowy kolor, który symbolizuje solidność. Idealnie komponuje się z każdym żywym kolorem, ponieważ sam kojarzy się raczej z monotonią i brakiem zdecydowania. 

NIEBIESKI symbolizuje wytrwałość, niezawodność, mądrość, lojalność. Kolor niebieski pobudza nasz organizm do produkcji noradrenaliny - hormonu, który uspokaja. Kolor niebieski jest także uznawany za kolor medialny, ponieważ na jego tle ludzie dobrze się prezentują w telewizji lub na zdjęciach. I jeszcze jedna ciekawostka dla szefów firm. Podobno w niebieskim biurze pracownicy są bardziej wydajni!

ZIELONY symbol wzrostu, płodności, natury. Zieleń podobnie jak niebieski uspokaja i daje ukojenie dla naszego wzroku. Ciemna zieleń kojarzy się z konserwatywnym stylem zarządzania, męskością, bogactwem i pieniędzmi.

ŻÓŁTY to kolor słońca i symbol radości. Aktywizuje wspomnienie dobrych czasów (np. wspomnienia z wakacji), wywołuje w nas uczucie ulgi i świeżości. Człowiek otoczony kolorem żółtym czuje optymistyczne wibracje w mózgu, który uwalnia więcej serotoniny, odpowiedzialnej za chemiczne poczucie szczęścia. Wydobywa twórcze myśli i przyspiesza metabolizm. W gastronomii idealny kolor do obudzenia uczucia głodu u klienta (podobne działanie ma kolor pomarańczowy). Jest najsilniejszym z kolorów, dlatego w połączeniu z innymi barwami wnosi odrobinę szaleństwa i ekspresji.

RÓŻOWY, szczególnie w odcieniach pastelowych, uspokaja, kanalizuje agresję i łagodzi konflikty pracownicze.

BRĄZOWY to symbol niezawodności, stabilności i bezpieczeństwa. Łączy w sobie barwy zimne i ciepłe, dlatego potrzebuje innych kolorów, które go rozjaśnią i ożywią.

Takie, a nie inne zestawienia kolorów są więc wcale nieprzypadkowe. Przykładowo Coca -Cola czy papierosy Marlboro wykorzystują od lat te same kolory na swoich opakowaniach. Teraz ty też już wiesz, że czerwony, biały i czarny (opcjonalnie szary) to genialne połączenie, które podświadomie buduje profesjonalny wizerunek. Baw się więc kolorami i zestawiaj je ze sobą, ale zawsze rób to „z głową”!


Podobne artykuły

0 komentarze

Autor

Moje zdjęcie
PR Manager oraz specjalista w zakresie budowania wizerunku i marki osobistej. Wieloletnie doświadczenie zdobywała w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Pracuje z muzykami, artystami, ekspertami i osobami publicznymi oraz markami firm. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas wieloletniej pracy w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Właściciel Agencji IMAGE TEAM, która współpracuje z osobami publicznymi i artystami w zakresie managementu artystycznego, produkcji festiwali i koncertów, eventów oraz marketingu i PR w nowych mediach. Trener biznesu i coach marki osobistej. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie budowania marki osobistej, kreowania wizerunku, komunikacji, public relations i etykiety w biznesie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Autorka książki „Droga do gwiazd. Jak budować wizerunek i markę osobistą?” oraz artykułów specjalistycznych w “Marketing&Biznes, “Forum Logopedy”, “KoBBieciarnia Beauty&the Business”.

Copyright

Copyright. Alina Stasiak 2014-2017. All Rights Reserved.

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym serwisie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Portal zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z serwisu pod warunkiem podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu źródła wraz z nazwiskiem autora tekstu. Dziękuję!

Kontakt

Jeśli masz do mnie pytania, sugestie lub propozycję współpracy, czekam na wiadomość od Ciebie!

Alina Stasiak

Agencja IMAGE TEAM

tel. 668 557 525

mail: alina.stasiak@interia.pl