Cytując Norwida: "Odpowiednie dać rzeczy - słowo!"

09:29



Powołując się na obliczenia niemieckiego naukowca Alberta Mehrabiana, tylko 7 procent informacji czerpiemy ze słów, 35 procent wnioskujemy z tonu głosu i aż 55 procent czerpiemy z mowy ciała. Z tego wynika, że dla osób nas słuchających to, co mówimy tak naprawdę ma niewielkie znaczenie. Może jednak nie do końca tak jest, skoro istnieje wiele technik językowych, które mają za zadanie wywarcie wpływu na odbiorcę i skłonienie go do określonego myślenia lub działania? Język perswazji, zatem nie powinien być dla nas zupełnie obojętny, ponieważ za jego sprawą inni wpływają na nasz umysł, stan emocjonalny, a nawet nasze decyzje. 

Nie wierzysz w to, że pojedyncze słowa mogą wiele zmienić w Twoim myśleniu? Zrobimy małe doświadczenie. Zamknij oczy i powiedź powoli słowa – obrazy, robiąc krótką przerwę po każdym z nich:
·         żółty, fioletowa krowa, Mój ojciec
Prawda, że wszystko to zobaczyłeś w swoich myślach i to na dodatek w odpowiednich kolorach! Teraz kolej na słowa - dźwięki:
·         budzik, dzwon kościelny, przejeżdżający motor
Czy usłyszałeś te dźwięki? Jeśli nie, to znaczy, że nie wystarczająco skoncentrowałeś się nad tym ćwiczeniem. Na koniec zabawy zamknij oczy i w myślach wypowiedz powoli słowa – emocje:
·         zimno, stres, radość, relaks
Teraz na pewno odczułeś prawie na własnej skórze zimny dreszcz, nieprzyjemne uczucie związane ze stresem, ale także orzeźwiający powiew radości i relaksu.
To ćwiczenie pokazało nam, że słowa działają jak katalizatory uruchamiające obrazy, dźwięki, emocje w naszym umyśle. Wystarczy ich umiejętne użycie, abyśmy bezwiednie poddali się ich działaniu.

Nie denerwuj się! Nie wpadaj w panikę! – Czy słysząc te słowa na pewno czujesz się spokojnie i bezpiecznie? Dlaczego nasz umysł zachowuje się przewrotnie i mimo iż, słowa te mają nas uspokoić, powodują poddenerwowanie i niepokój? To nic dziwnego! Po prostu ta część naszego mózgu, która odpowiedzialna jest za przetwarzanie słów na obrazy, dźwięki i doznania nie potrafi zrozumieć i przetworzyć zaprzeczeń. Dlatego słysząc zdanie - Nie myśl o czerwonym. – zaczynasz myśleć o tym kolorze, a nawet widzieć go w swojej głowie. Nie ważne, czy powiesz Nie myśl o czerwonym, czy też Myśl o czerwonym – twój umysł na poziomie nieświadomym zareaguje tak samo, tzn. pojawi się w nim obraz czegoś czerwonego.
Przykłady te pokazują jak często sami działamy przeciwko sobie, wydając polecenia z zaprzeczeniem. Może lepiej czasem zastanowić się chwilę nad znaczeniem swoich słów i zamiast Nie rób tego! powiedzieć - Przestań to robić! Odniesiesz znacznie lepszy skutek.

Będąc dzieckiem sama boleśnie doświadczyłam przewrotności użycia zaprzeczenia NIE, gdy wisząc do góry nogami na drabinkach, zobaczyłam moją starszą siostrę w towarzystwie przyjaciółki, zmierzającą w moją stronę. Drabinki były jeszcze mokre, bo rano padał deszcz, ale wówczas nie miało to dla mnie żadnego znaczenia, dopóki moja siostra widząc mnie zwisającą nad chodnikiem nie powiedziała: Nie spadnij tylko! Zdążyła odejść zaledwie kilka kroków, gdy nagle moje nogi ześlizgnęły się z rurki na której wisiałam i runęłam głową prosto w rozpościerający się dwa metry niżej chodnik. Czyżby wówczas mój umysł zrozumiał polecenie dokładnie odwrotnie? Na szczęście wszystko skończyło się tylko zwichniętą ręką i siedmioma szwami na czole, ale do dzisiaj pamiętam tę sytuację tak, jakby zdarzyła się wczoraj.

Na temat słów i ich znaczenia w komunikacji międzyludzkiej mogłabym rozprawiać jeszcze długo, ale więcej może następnym razem. Na zakończenie proponuję film, który pokazuje jak te same słowa, wypowiedziane inaczej, mogą wpływać na nasz los.

Podobne artykuły

0 komentarze

Autor

Moje zdjęcie

PR Manager oraz specjalista w zakresie budowania wizerunku i marki osobistej. Trener biznesu i coach marki osobistej. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie budowania marki osobistej, kreowania wizerunku, komunikacji, public relations i etykiety w biznesie.

Autorka książki „Droga do gwiazd. Jak budować wizerunek i markę markę osobistą?” oraz artykułów specjalistycznych w “Marketing&Biznes, “Forum Logopedy”, “KoBBieciarnia Beauty&the Business”.

 





Kontakt:alina.stasiak@interia.pl

Copyright

Copyright. Alina Stasiak 2014-2017. All Rights Reserved.

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym serwisie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Portal zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z serwisu pod warunkiem podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu źródła wraz z nazwiskiem autora tekstu. Dziękuję!

Kontakt

Jeśli masz do mnie pytania, sugestie lub propozycję współpracy, czekam na wiadomość od Ciebie!

Alina Stasiak

Agencja IMAGE TEAM

tel. 668 557 525

mail: alina.stasiak@interia.pl