Wszystko co chcecie wiedzieć o kontaktach z mediami, ale wstydzicie się zapytać...

09:17



„Co najbardziej ożywia gazetę? Trup na pierwszej stronie.” – ten żart słyszeliśmy wielokrotnie już na pierwszym roku studiów dziennikarskich. Czy to jednak na pewno jest żart? Może raczej reguła, którą kierują się obecne media? Afery, morderstwa, wojny. Oglądając codziennie wiadomości, czytając gazety i przeglądając informacyjne portale internetowe mam nieodparte wrażenie, że coraz trudniej jest być dziennikarzem i obiektywnie przedstawiać rzeczywistość. To piękny zawód, który jak każda artystyczna profesja wymaga pewnego poświęcenia i wiary w to, co się robi. W przeciwnym razie, jest się tylko zwykłym rzemieślnikiem, wykonującym po prostu swoją robotę. Nie zapominajmy, że o temacie, którym zajmuje się dziennikarz decydują zwykle jego przełożeni, wydawcy, kierownicy redakcji czy wreszcie redaktorzy naczelni. Kto ostatecznie – zależy od stylu pracy i polityki danej gazety, stacji radiowej lub telewizyjnej oraz od jej wielkości. Mimo iż kiedyś podjęłam decyzję i „przeszłam na drugą stronę rzeki”, w duszy zawsze pozostanę dziennikarzem i będę miała szacunek do tego zawodu i ludzi w nim pracujących.

Szacunek do dziennikarzy, to także ważny element media relations, czyli zasad obowiązujących w kontaktach z mediami. Każda szanująca się firma, czy osoba publiczna powinna pamiętać, że media mogą być drabiną do sukcesu, ale mogą też zniszczyć reputację w jednej chwili. Dlatego też nie należy lekceważyć ich znaczenia, a raczej starać się zrozumieć ich charakter i styl pracy.

Traktuj dziennikarza nie jak zagrożenie, ale jako szansę. Dziennikarz potrzebuje ciekawego materiału, na tym polega jego praca. Dobry news, to „mięso” mediów. Jeśli masz naprawdę wartościowe informacje i chcesz się nimi podzielić ze światem, wówczas skontaktuj się z dziennikarzem.

Buduj sieć kontaktów z właściwymi dziennikarzami. Dbaj o dobre relacje, ale nie zasypuj każdego z nich informacjami, którymi nie będą zainteresowani. Każdy z nich dostaje codziennie wiele maili i tylko te wartościowe nie lądują w koszu.

Bądź otwarty, gotowy do współpracy, rzetelny i wiarygodny. Jeśli dziennikarz będzie wiedział, że może na ciebie liczyć i że twoje informacje są rzetelne i prawdziwe, chętniej będzie współpracował. Bądź wiarygodnym źródłem informacji (szczególnie branżowych), a nie tylko promotorem swojej firmy.

Bądź konkretny i przekazuj informacje „na czas”. Pamiętaj, że wiadomość z dzisiaj, jutro będzie przestarzałym newsem i nikogo już nie zainteresuje. 

Poznaj zasady pracy dziennikarza, a będziesz miał z nim wspólny cel – zainteresować (czytelnika, telewidza). Wczuj się w rolę tego, kto jest odbiorcą informacji. Mów i pisz o tym, o czym sam chciałbyś przeczytać lub usłyszeć. Dopilnuj, aby materiały o tobie lub firmie były profesjonalne z dziennikarskiego punktu widzenia. 

Bądź przygotowany do spotkania z dziennikarzem. Twoje informacje powinny być przekazywane w sposób zwięzły i klarowny. Dziennikarze pracują zazwyczaj w biegu i w permanentnym niedoczasie, więc nie będą prowadzili rozmów, w których od razu nie wiadomo, o co chodzi. Zawsze zaczynaj od najważniejszej informacji – więcej możesz nie zdążyć powiedzieć. 

Posługuj się prostym językiem. Nie próbuj zabłysnąć używając żargonu technicznego i skomplikowanych szczegółów omawianego projektu. Przecież chodzi o to, aby czytelnik lub słuchacz zrozumieli to, co chciałeś im przekazać.  

Dziennikarz, to też człowiek. Staraj się ze spokojem przyjąć krytykę, a nawet niekompetencję dziennikarza. Jeśli zdarzy się nieścisłość w ukazującej się w mediach informacji, to nie zawsze jest powód, żeby zepsuć swoje relacje z danym dziennikarzem. Może warto najpierw się z nim skontaktować, aby wyjaśnić sprawę, a dopiero potem zdecydować, czy wystąpić z oficjalnym sprostowaniem do redaktora naczelnego? 

Podsumowując te zasady jedno jest pewne, że współpraca z dziennikarzami nie zawsze bywa łatwa. Jeśli jednak dostarczymy im treści pouczające, rozrywkowe, ważne społecznie, interesujące dla odbiorców i krzewiące jakieś konkretne idee, mamy szansę na to, że  zainteresujemy ich  tematem i wówczas wszyscy będą zadowoleni. Przecież nie taki diabeł straszny ;-)




Podobne artykuły

0 komentarze

Autor

Moje zdjęcie
PR Manager oraz specjalista w zakresie budowania wizerunku i marki osobistej. Wieloletnie doświadczenie zdobywała w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Pracuje z muzykami, artystami, ekspertami i osobami publicznymi oraz markami firm. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas wieloletniej pracy w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Właściciel Agencji IMAGE TEAM, która współpracuje z osobami publicznymi i artystami w zakresie managementu artystycznego, produkcji festiwali i koncertów, eventów oraz marketingu i PR w nowych mediach. Trener biznesu i coach marki osobistej. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie budowania marki osobistej, kreowania wizerunku, komunikacji, public relations i etykiety w biznesie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Autorka książki „Droga do gwiazd. Jak budować wizerunek i markę osobistą?” oraz artykułów specjalistycznych w “Marketing&Biznes, “Forum Logopedy”, “KoBBieciarnia Beauty&the Business”.

Copyright

Copyright. Alina Stasiak 2014-2017. All Rights Reserved.

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym serwisie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Portal zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z serwisu pod warunkiem podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu źródła wraz z nazwiskiem autora tekstu. Dziękuję!

Kontakt

Jeśli masz do mnie pytania, sugestie lub propozycję współpracy, czekam na wiadomość od Ciebie!

Alina Stasiak

Agencja IMAGE TEAM

tel. 668 557 525

mail: alina.stasiak@interia.pl