Jedenaste – Nie oceniaj!

01:59



Ocenianie i szufladkowanie innych leży głęboko w naszej naturze. Nawet jeśli tego nie chcemy, podczas pierwszego spotkania, oceniamy nowo poznaną osobę przez pryzmat elementów jej wizerunku osobistego. W pierwszych chwilach spotkania nie przetwarzamy informacji racjonalnie, ale opieramy się na emocjach. Oceniamy czy dana osoba jest do nas podobna oraz przypisujemy jej określone cechy wyłącznie na podstawie wyglądu i mowy ciała. Wrażenie, które w nas powstaje jest trwałe i raczej trudne do zmiany, ponieważ opiera się na emocjach. 

Okazuje się, że mylimy się oceniając innych nie tylko na podstawie pierwszego wrażenia, ale czasami wydaje nam się, że znamy kogoś dobrze i w swojej głowie przyczepiamy mu jakąś etykietkę, a potem okazuje się, jak bardzo się myliliśmy. 

Ostatnio spotkałam kolegę sprzed lat. Kiedy go poznałam grał na gitarze w zespole rockowym, razem z pewnym fajnym facetem, który potem został moim mężem ;-)
 
Kolega był wówczas wysokim, przystojnym i na dodatek romantycznym chłopakiem, dlatego też cieszył się ogromnym powodzeniem u płci pięknej. Artysta muzyk – myślałam sobie - skończy pewnie w jakiejś niszowej kapeli i będzie żył…muzyką. Nie wróżyłam mu wówczas innej kariery. Po prostu tak pasował do tej szufladki, że nawet nie wysilałam się, aby ocenić go inaczej. Przez ponad dziesięć lat nie mieliśmy właściwie kontaktu i nie wiedzieliśmy, co się z nim dzieje.  

Nasze spotkanie w obecnej rzeczywistości było dla mnie prawdziwym zaskoczeniem. Okazało się, że przez ten czas kolega rozkręcił dwie firmy i doskonale radzi sobie jako biznesmen. Jego miłość do muzyki pozostała, ale raczej w ramach hobby, które daje odskocznię od biznesowej rzeczywistości. Byłam w lekkim szoku, gdy zobaczyłam go w tej nowej dla mnie roli. Gdzie się podział ten długowłosy artysta z moich wspomnień?

Gdy zapytałam go, jak to się stało, że jest tym kim jest? Odpowiedział: Po prostu miałem cel, do którego dążyłem! Zwizualizowałem sobie to wszystko, co chcę zrobić i krok po kroku zmierzałem w tym kierunku. Oczywiście impulsem do tej drogi był moment, gdy wyrzucili mnie z pracy i znalazłem się pod ścianą. Nie miałem wyjścia! W głowie pobrzmiewały mi tylko słowa mojego wykładowcy, który na jednych z zajęć powiedział, że z celem jest jak z podróżą. Jeśli stoimy w kolejce do kasy na dworcu i pani w okienku pyta nas dokąd chcemy bilet, to musimy znać cel naszej podróży! Bo jeśli nie wiemy, czy jedziemy do Warszawy, Krakowa, czy do Pcimia Dolnego, to będziemy stać tak bez sensu jeszcze długo. 

Te słowa kolegi były jak żywcem wyjęte z książki dotyczącej motywacji czy też coachingowego wykładu. Jak napisał znany psycholog, mówcą, trener i mentor - Jacek Walkiewicz w swojej książce Pełna moc możliwości”: “Jeśli możesz sobie coś wyobrazić, to na pewno możesz również to zrobić”. Kolega, być może nieświadomie stał się żywym przykładem, że teoria wyznaczania celów działa! Według Jacka Walkiewicza jeśli nasze cele będą: zapisane (utrwalone w formie pisemnej), ściśle określone, mierzalne, uzgodnione, wyobrażalne, określone w czasie, elastyczne, stanowiące wyzwanie, musi z nich coś wynikać, dopasowane do celu wyższego, mamy dużą szansę na ich realizację.

Z tej znajomości wynikła dla mnie kolejna lekcja i do swoich życiowych przykazań dodaje jeszcze jedno – Nie oceniaj! …bo nawet romantyczny artysta, może stać się doskonałym biznesmenem.




Podobne artykuły

0 komentarze

Autor

Moje zdjęcie
PR Manager oraz specjalista w zakresie budowania wizerunku i marki osobistej. Wieloletnie doświadczenie zdobywała w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Pracuje z muzykami, artystami, ekspertami i osobami publicznymi oraz markami firm. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas wieloletniej pracy w mediach, agencjach reklamowych oraz firmach korporacyjnych. Właściciel Agencji IMAGE TEAM, która współpracuje z osobami publicznymi i artystami w zakresie managementu artystycznego, produkcji festiwali i koncertów, eventów oraz marketingu i PR w nowych mediach. Trener biznesu i coach marki osobistej. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie budowania marki osobistej, kreowania wizerunku, komunikacji, public relations i etykiety w biznesie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Autorka książki „Droga do gwiazd. Jak budować wizerunek i markę osobistą?” oraz artykułów specjalistycznych w “Marketing&Biznes, “Forum Logopedy”, “KoBBieciarnia Beauty&the Business”.

Copyright

Copyright. Alina Stasiak 2014-2017. All Rights Reserved.

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym serwisie chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Portal zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z serwisu pod warunkiem podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu źródła wraz z nazwiskiem autora tekstu. Dziękuję!

Kontakt

Jeśli masz do mnie pytania, sugestie lub propozycję współpracy, czekam na wiadomość od Ciebie!

Alina Stasiak

Agencja IMAGE TEAM

tel. 668 557 525

mail: alina.stasiak@interia.pl