W szary,
deszczowy dzień na poprawienie nastroju często sięgamy po tabliczkę czekolady
albo lampkę wina. W takich chwilach nie zdajemy sobie sprawy, jak ważną rolę w naszym
życiu odgrywają kolory i chociaż otaczają nas zewsząd, nie zawsze korzystamy z
ich niezwykłej mocy.
Kolor to potężne
narzędzie psychologiczne. Może odstraszać, denerwować lub uspakajać i poprawiać
nam nastrój. Jego znaczenie determinuje kultura i język. Jako narzędzie
marketingowe wykorzystywane jest w materiałach reklamowych, na stronach
internetowych, a także w logotypach, które subtelnie zachęcają klienta do
kupna produktu lub polubienia firmy. Czy zastanawialiście się nad tym, dlaczego
wiele firm ma w swoich kolorach firmowych czerwień i pomarańcz?
Kolor CZERWONY jest chyba najlepszym
przykładem tego, jak kolory wpływają na naszą psychikę. Czerwień przyciąga wzrok
i wprowadza nas w stan ekscytacji. Kojarzony jest z energią, wywołuje
silne emocje, które aktywizują w mózgu uczucie miłości i chęć dawania. To
dlatego często używany jest w symbolice ważnych rocznic i świąt (czerwone róże,
Walentynki, Boże Narodzenie). Jest kolorem, który manipuluje odbiorcą. Użyty
podstępnie podczas negocjacji (np. czerwony długopis lub etui do okularów),
zwiększa szanse na wygraną i przekonanie rozmówcy do naszych argumentów.
Pamiętaj
jednak, że nie należy z tym kolorem przesadzać, gdyż zbyt dużo czerwieni
wzbudza agresję i złość. Wystarczy jeden czerwony akcent, taki jak krawat czy
pomalowane na ten kolor paznokcie i już nabieramy większej pewności
siebie, a otoczenie zwraca na nas baczniejszą uwagę i szybciej ulega naszemu
urokowi.
POMARAŃCZOWY to najbardziej ekstrawagancki kolor, który symbolizuje
zabawę, ciepło i energię. Działa pobudzająco i stymulująco, jest wesoły i
optymistyczny. Kojarzony także przez odbiorców z komunikatywnością, ambicją,
ekspresywnością i wrażliwością. Uwaga drogie panie! W tym sezonie w wersji
„oranż” niezwykle modny w makijażu.
CZARNY to symbol władzy, mocy, trwałości i wytrzymałości,
inteligencji, elegancji, ale także zła. Dodaje powagi, wywołując przy tym silne
emocje. Nie należy używać go zbyt dużo, bo łatwo jest przytłoczyć nim odbiorcę.
Nawe jeśli uważany jest za kolor, który „zmniejsza optycznie ilość kilogramów”,
nie powinien być nadużywany w ubiorze. Przecież to, że chcemy być szczupli
i zgrabni nie oznacza, że chcemy być odbierani jako smutni i przygnębieni.
BIAŁY to symbol czystości, niewinności, bezpieczeństwa, jest
najbardziej neutralny w całym spektrum kolorów. W niektórych wschodnich
częściach świata, biały wiąże się z żałobą.
SZARY uznawany za praktyczny i ponadczasowy kolor, który
symbolizuje solidność. Idealnie komponuje się z każdym żywym kolorem, ponieważ
sam kojarzy się raczej z monotonią i brakiem zdecydowania.
NIEBIESKI symbolizuje wytrwałość, niezawodność, mądrość, lojalność.
Kolor niebieski pobudza nasz organizm do produkcji noradrenaliny - hormonu,
który uspokaja. Kolor niebieski jest także uznawany za kolor medialny, ponieważ
na jego tle ludzie dobrze się prezentują w telewizji lub na zdjęciach. I jeszcze jedna ciekawostka dla szefów
firm. Podobno w niebieskim biurze pracownicy są bardziej wydajni!
ZIELONY symbol wzrostu, płodności, natury. Zieleń podobnie jak
niebieski uspokaja i daje ukojenie dla naszego wzroku. Ciemna zieleń kojarzy
się z konserwatywnym stylem zarządzania, męskością, bogactwem i pieniędzmi.
ŻÓŁTY to kolor słońca i symbol radości. Aktywizuje
wspomnienie dobrych czasów (np. wspomnienia z wakacji), wywołuje w nas uczucie
ulgi i świeżości. Człowiek otoczony kolorem żółtym czuje optymistyczne wibracje
w mózgu, który uwalnia więcej serotoniny, odpowiedzialnej za chemiczne
poczucie szczęścia. Wydobywa twórcze myśli i przyspiesza metabolizm. W
gastronomii idealny kolor do obudzenia uczucia głodu u klienta (podobne
działanie ma kolor pomarańczowy). Jest najsilniejszym z kolorów, dlatego w
połączeniu z innymi barwami wnosi odrobinę szaleństwa i ekspresji.
RÓŻOWY, szczególnie w odcieniach pastelowych, uspokaja,
kanalizuje agresję i łagodzi konflikty pracownicze.
BRĄZOWY to symbol niezawodności, stabilności i bezpieczeństwa.
Łączy w sobie barwy zimne i ciepłe, dlatego potrzebuje innych kolorów, które go
rozjaśnią i ożywią.
Takie, a nie
inne zestawienia kolorów są więc wcale nieprzypadkowe. Przykładowo Coca -Cola
czy papierosy Marlboro wykorzystują od lat te same kolory na swoich
opakowaniach. Teraz ty też już wiesz, że czerwony, biały i czarny (opcjonalnie
szary) to genialne połączenie, które podświadomie buduje profesjonalny
wizerunek. Baw się więc kolorami i zestawiaj je ze sobą, ale zawsze rób to „z głową”!